Ποιος δεν έχει αισθανθεί αυτό το άβολο συναίσθημα όταν χρειάστηκε να μιλήσει αγγλικά μπροστά σε άλλους, παρ’ ότι από παιδί τα μάθαινε;

Και αν πούμε για το άγχος μπροστά στον εξεταστή για την απόκτηση της πολυπόθητης πιστοποίησης Lower ή Proficiency, τότε μπορούμε να θυμηθούμε ίσως και άλλα συμπτώματα όπως αυξημένη εφίδρωση, τρεμάμενη φωνή, ξηρό λαιμό, δυσκολία στην αναπνοή και ξαφνική απώλεια μνήμης όσων ξέραμε πριν από λίγο.

Γιατί όμως είναι τόσο γνώριμο και διαδεδομένο αυτό το άγχος απέναντι στο speaking των αγγλικών;

Μπορούμε να διακρίνουμε δύο βασικούς λόγους:

  1. Η διαδικασία εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας γενικά:
    Πρώτο στάδιο είναι η αναγνώριση και κατανόηση λέξεων και νοημάτων και δεύτερο στάδιο η παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου. Έτσι μονίμως ο προφορικός μας λόγος έρχεται πιο πίσω από την ικανότητα μας να κατανοήσουμε τη γλώσσα.
    Αυτή δεν γίνεται με όσα ξέρουμε να αναγνωρίζουμε σε πρώτο επίπεδο αλλά με όσα έχουμε αφομοιώσει ως τώρα από την προηγούμενη γνώση.
    Αυτή η αφομοίωση γίνεται μέσα από την διαδικασία του περαιτέρω reading και listening, καθώς και με την περαιτέρω τριβή με τη γλώσσα.
  2. Ο τρόπος που συνήθως τα μαθαίνουμε μέσα στις τάξεις.
    Να το καινούργιο κείμενο, να οι καινούργιες λέξεις, να η καινούργια γραμματική, γράψε και λίγα πράγματα και τέλος έλα να μιλήσουμε, αν προλαβαίνουμε. Οπότε το speaking είναι συνήθως ο μεγάλος αδικημένος.

Πώς λοιπόν μπορούμε να βελτιώσουμε το speaking ability;

  1. Καθοριστικός παράγοντας είναι η προφορική χρήση των αγγλικών από την καθηγήτρια σε ικανοποιητικό βαθμό, καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος, ξεκινώντας από τα νήπια ακόμα, ώστε οι μαθητές να εξοικειώνονται και να συνηθίζουν να χρησιμοποιούν απλές χρηστικές φράσεις. Αυτή η βασική αρχή τηρείται στα μαθήματα online αγγλικών ή μέσα στις φυσικές τάξεις του e-Lingua.
  2. Στις τάξεις Junior πολύ βοηθητική έχει αποδειχθεί, η χρήση από τον μαθητή του e-book κατά τη μελέτη του, ώστε να εξοικειώνεται στο άκουσμα και να μαθαίνει την προφορά των νέων λέξεων και φράσεων σωστά. Στο e-Lingua το e-book δουλεύεται με βάση τις οδηγίες μελέτης κάθε συγκεκριμένης τάξης και οδηγεί σε εντυπωσιακά αποτελέσματα στην ικανότητα Listening και στη σωστή προφορά των παιδιών είτε στη φυσική τάξη ή στους εξ αποστάσεως.
  3. Η ανάπτυξη επιπλέον δραστηριοτήτων speaking στα αγγλικά είτε μέσα στην τάξη είτε με πρωτοβουλία του ίδιου του μαθητή με αγγλικά τραγούδια, παρακολούθηση βίντεο που τον ενδιαφέρουν με υπότιτλους η χωρίς, διάφορα video games και αξιοποίηση κάθε ευκαιρίας που του δίνεται να συνομιλήσει ζωντανά με κάποιον στα αγγλικά έστω και μέσω τηλεδιάσκεψης.
  4. Σύμφωνα με έρευνες είναι αποδεδειγμένο ότι η “πρόβα” βοηθάει πολύ. Όποτε ο μαθητής μπορεί να ηχογραφεί και να ακούει τον εαυτό του να μιλάει σε συγκεκριμένο θέμα και να έχει την δυνατότητα αυτοδιόρθωσης. Υπάρχουν online πολλές διαθέσιμες εφαρμογές από ένα απλό recorder , το οποίο διαθέτουν όλες οι συσκευές, μέχρι εφαρμογές στις οποίες φτιάχνεις δικό σου avatar και μιλά.
  5. Σημαντικής αποτελεσματικότητας για την ανάπτυξη της ικανότητας του speaking των μαθητών έχουν αποδειχθεί τα ειδικά μαθήματα προφορικών με καθηγήτριες native speakers, αρκετό καιρό πριν τις εξετάσεις. Αυτό εφαρμόζουμε συστηματικά στο e-Lingua, τόσο στα online αγγλικά, όσο και για τους μαθητές στις φυσικές τάξεις του σχολείου μας.

Επομένως, συμπερασματικά, όλα τα παραπάνω οδηγούν στην ύπαρξη μικρού, φυσιολογικού άγχους μπροστά στις προφορικές εξετάσεις για Lower proficiency.

Αν μάλιστα η/ο μαθήτρια/ής έχει ακολουθήσει τις βασικές οδηγίες για συμμετοχή σε εξετάσεις, δεν μένει παρά να φάει μία καραμέλα ή λίγη σοκολάτα μόλις φτάσει στο εξεταστικό κέντρο και να είναι σίγουρη/ος ότι τελειώνοντας θα είναι καταχαρούμενη/ος και γεμάτη/ος αισιοδοξία για το αποτέλεσμα.